Vse objave avtorja

Hana Verdev

Hana Verdev je certificirana trenerka fitnesa, učiteljica smučanja, nordijske hoje, teka ter inštruktorica pilatesa in je zaljubljena v gibanje.

TEK – Zakaj tečeš? Ne tečeš? Morda je bolje tako!

Imate občutek, da zadnja leta vsi, ampak res vsi, okoli vas tečejo? In vi se še vedno ...

Imate občutek, da zadnja leta vsi, ampak res vsi, okoli vas tečejo? In vi se še vedno uspešno »upirate«? Morda delate napako. Ali pa ste si naredili veliko uslugo.

Priznam, toplo mi je pri srcu, ko vidim, kako se je tekaška kultura v zadnjih desetih letih razbohotila pri nas. Srečam ogromno posameznikov, organiziranih skupin, eni (pre)resno oddrvijo mimo, drugi sproščeno klepetajo, tretji s slušalkami v ušesih gledajo v tla (in naštevala bi lahko v nedogled). Majhni, visoki, prelahki, pretežki, začetniki in »stari mački«, redni in sezonski, mladi in tisti mladi po srcu – vsi se srečamo na tekaški pustolovščini.

In, je tek zdrav? Je tek primeren zame? Kdaj je primeren in kdaj je bolje, da se morda lotite kakšne druge aktivnosti? me zdaj v mislih sprašujete. Čisto odvisno. Poskušala vam bom odgovoriti zakaj po več kot desetih letih dela na področju športa mislim tako. Vse prevečkrat se namreč soočam s posamezniki, ki se obrnejo name po zaključeni fizioterapevtski obravnavi – tam so pristali zaradi različnih dejavnikov.

Poglejmo si nekaj pomembnih dejavnikov, od katerih zavisi, ali vam bo tek na dolgi rok koristil ali pa malo manj:

  1. Primerna tehnika teka je pomembna in vpliva na to, ali boste v naslednjih letih lahko uživali v teku ali pa se boste kmalu znašli na mizi kakšnega fizioterapevta. Trditve v stilu »Tek je za vse!«, »Samo obuješ tekaške copate in greš!« in »Vsak zna teč!« ne držijo, ker vsak dan srečujem preveč ljudi, ki imajo res slabo tehniko teka in na dolgi rok svojemu telesu zagotovo ne delajo usluge. Pridružite se tekaški skupini, ki teče s tekaškim trenerjem ali pa se dogovorite za kakšno individualno uro – gre za znanje, ki vam prihrani marsikatero nevšečnost in vam izboljša kvaliteto teka in življenja na dolgi rok.
  2. Primerna moč. Ja, prav ste prebrali! Tekač potrebuje mišice in vaje za moč so pomemben del treninga. Običajno imajo s tem več težav ženske kot moški, saj se večina na veliko izogiba tovrstnim vajam.
  3. Primerna gibljivost. Če so ženske pri prejšnji trditvi zavijale z očmi, me bodo tokrat postrani gledali moški. Če niste primerno gibljivi, bo vaš tek na daleč izgledal kot da ste slon med policami, ki se šibijo pod porcelanom, ampak bolj kot to, je moteče, da je posledično tehnika teka slabša in manj ekonomična (in spet sledi stavek o obisku fizioterapije).
  4. Prekomerna telesna teža. Na internetu lahko najdete ogromno navdihujočih zgodb, kako so posamezniki in posameznice shujšale s tekom. Ja, seveda drži, in jim iskreno čestitam, ker si lahko predstavljam, da ni bilo lahko. Ne vidite pa vseh tistih, ki so s tekom začeli – in tudi zelo kmalu odnehali. Največkrat zaradi poškodb ali pa zato, ker preprosto niso zmogli. Na tem mestu vas vprašam: Kaj je narobe z staro, dobro hojo?!? Drži, poraba kalorij je manjša kot pri teku, ampak vseeno je bolje, da redno hodite vsak dan celo leto, kot pa da se zaženete čez drn in strn, vztrajate en mesec potem pa, ker vas vse boli in se upira celo telo, nehate za vedno? Začnite s hitro hojo po ravnem, potem v klanec, lahko poskusite z nordijsko hojo in ko se teža postopno zmanjšuje, začnite s krajšimi intervali teka, ki kasneje šele tečete daljše razdalje naenkrat.
  5. Tek za zdravje ali tek za izčrpanost. Velikokrat se primerjamo. Npr.sosedova Manca pa vsak teden preteče 50 km (na primer 5 x po 10 km), tudi jaz bi morala. Odgovor je bolj zapleten kot si mislite. Lahko, da je Manca v mladosti trenirala atletiko in zaradi izvrstne tehnike teka teče že vrsto let brez težav, ima drugačen tip službe in dva otroka manj kot vi (ali pa ima drugačen sistem vrednost in namesto, da zvečer gleda nadaljevanje, raje teče). Razdalja, ki je za nekoga »mala malica«, lahko drugemu predstavlja pot do izčrpanosti. Tecite po pameti. Seveda, zastavljajte si visoke cilje, a kljub temu bodite realni (še posebaj, če hodite v službo, imate družino in še en kup obveznosti, nima smisla, da se postavljate ob bok vrhunskih tekačem, ki večji del življenja podredijo svoji strasti). Tecite za zdravje, da se boste dobro počutili in med tekom uživali, kdaj pa kdaj pa vseeno obiščite kakšen maraton, če vas zamika, da svoje meje prestavite stopničko višje.

Kaj zdaj, naj tečem ali ne?!? Ja, seveda, tek je super!!! Absolutno sem zagovornica in ljubiteljica teka, svetujem vam le, da se ga lotite premišljeno in po pameti, kajti le tako bo tek kot tak dosegel svoj namen – da v njem uživate, da vas sprosti in napolni z novo energijo. Se srečamo kje v naravi!

Oceni ta članek

Dodaj komentar

Sorodni prispevki

Info box